Stránka 1 z 1

Reklamácie v CZ

Napsal: 16 dub 2020 20:33
od Garbar
Dobrý deň,
môže niekto napísať, ako je to s reklamáciou v CZ?

Ak je výrobok, reklamovaný v záručnej dobe, neopraviteľný, má kupújuci právo na odstúpenie od zmluvy a vrátenie peňazí alebo má právo len na výmenu veci?

§2169 ods. 2 zákona 89/2012 uvádza iba možnosť odstúpenia od zmluvy v prípade opraviteľných vád, ktoré sú opakované (predpokladám, ak zle tak ma opravte, že tak ako v SK, je to v prípade ak sa tá istá vada vyskytne 3x). O právach pri neopraviteľných vadách ale nepíše nič.

Ďakujem

Re: Reklamácie v CZ

Napsal: 16 dub 2020 20:41
od ITCrowd
Tuším, že až napotřetí. Jestli je vada opravitelná, či neopravitelná nehraje roli.
Jsou ale firmy, které ti to při reklamaci nabídnou.

Re: Reklamácie v CZ

Napsal: 16 dub 2020 20:43
od petr22
Do 6 mesicu odstoupeni od smlouvy.

Jinak vraceni penez, vymena nebo jine zbozi za stejnou cenu.

Takto to narizuje EU.

Re: Reklamácie v CZ

Napsal: 16 dub 2020 22:00
od Garbar
Nejako som tvojej odpovedi neporozumel:
"Do 6 mesicu odstoupeni od smlouvy. Jinak vraceni penez, vymena nebo jine zbozi za stejnou cenu."

Veď nárok na vrátenie peňazí zakladá práve odstúpenie od zmluvy. Neviem teda, ako si to pod tým "Jinak vraceni penez..." myslel. Ide o to, na čo má kupujúci nárok po 6. mesiacoch.

Re: Reklamácie v CZ

Napsal: 16 dub 2020 22:20
od petr22
Vraceni penez (odstoupeni od smlouvy), sleva, oprava nebo vymena s tim ze po 6 mesicich
v pripadnem sporu dokazuje zakaznik. Je ale nutne specifikovat pri reklamaci ze se to ma
resit odstoupenim od smlouvy, jinak je to na prodejci.

Do 6 mesicu se povazuje ze vec mela vadu uz pri koupi a automaticky lze odstoupit od smlouvy
s tim ze v pripadnem sporu musi prodejce pomoci znaleckeho posudku dokazat ze zakaznik nema pravdu.

Takto to musi platit vse vsech statech EU, s platnosti nekdy od zacatku roku 2014.

Re: Reklamácie v CZ

Napsal: 17 dub 2020 14:13
od Garbar
Možno v hrubých rysoch, ale rozdiely v jednotlivých štátoch sú.
Napr. v Sk platí, že: "Ak ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez vady, má kupujúci právo na výmenu veci alebo má právo od zmluvy odstúpiť." To som napr. v CZ zákone nenašiel alebo "Ak dôjde k výmene, začne plynúť záručná doba znova od prevzatia novej veci" , čo napr. v CZ neplatí.

Pýtal som sa kvôli konkretnej situácii.
Kúpil som v CZ tovar ktorý sa po 5 mesiacoch pokazil. Predajca vyriešil reklamáciu výmenou tovaru. Vrátenie peňazí som vtedy nežiadal. Keďže sa ale znova po 5 mesiacoch na novom tovare vyskytla tá istá chyba, tak som už v reklamácii žiadal vrátenie peňazí. Predajca ale vyriešil reklamáciu znova výmenou tovaru. Preto som chcel vedieť či mám právo na vrátenie peňazí.

Re: Reklamácie v CZ

Napsal: 17 dub 2020 14:21
od ITCrowd
Nemáš.

Re: Reklamácie v CZ

Napsal: 17 dub 2020 14:49
od petr22
Mas - v pripade ze pri reklamaci pozadujes odstoupeni od smlouvy, prodejce musi respektovat
volbu zakaznika - je na to opora v zakone - kontaktuj COI.

V CZ zakone hledej vada podstatna branici pouzivani a nepodstatna, pokud neni specifikovano
nic bere se kazda zavada jako nepodstatna a zpusob voli prodejce.

"Ak dôjde k výmene, začne plynúť záručná doba znova od prevzatia novej veci"

Presne toto se v roce 2014 menilo aby to bylo v souladu s pravidly EU, tzn ze pri vymene
neni nova zaruka.

Re: Reklamácie v CZ

Napsal: 17 dub 2020 14:57
od atari
To bylo dřív, že byl prodejce povinen vrátit peníze. Po změně už ten nárok není jednoznačný a zákon preferuje oporavu:

"Dle § 2169 občanského zákoníku má kupující primárně nárok na opravu věci, je-li možná. V případě, že oprava možná není, má kupující nárok na výměnu věci, a není-li ani tato možná, tak na odstoupení od smlouvy. Můžeme říi, že nároky spotřebitele jsou takto hierarchicky uspořádané.
"
viz zde: https://www.dtest.cz/spotrebitelska-por ... amace/1172

Re: Reklamácie v CZ

Napsal: 17 dub 2020 15:40
od petr22
Zakon nic nepreferuje, preferuje prodejce ktery ma tech klumpru plne sklady. Ciste technicky
vymenou zbozi lze zavadu vyresit VZDY.

https://www.e15.cz/finexpert/nakupujeme ... ak-1357623

Reklamace může být ze zákona vyřízena několika způsoby, které se odvíjejí od charakteru vady. Při tzv. podstatném porušení smlouvy lze žádat opravu, poskytnutí slevy, dodání nového zboží nebo odstoupení od smlouvy a vrácení peněz. V případě nepodstatného porušení pouze na odstranění vady nebo slevu. Vadné plnění je podstatným porušením smlouvy, nemá-li věc ujednané vlastnosti (například vyhořelý fén nebo nefungující kamera v důsledku skryté vady). Způsob, jakým bude reklamace vyřízena, záleží na přání kupujícího. Své rozhodnutí však musí kupující prodejci sdělit již při uplatnění reklamace.

Cesti prodejci ale typicky zkouseji co vse si zakaznik necha libit.

Re: Reklamácie v CZ

Napsal: 13 kvě 2020 16:55
od Garbar
Je to tak ako si písal a je to potvrdené aj Evropským spotřebitelským centrem při České obchodní inspekci: ...v případě uplatnění práv z vadného plnění, určuje způsob nápravy vždy spotřebitel. V mojom prípade teda konal predajca svojvoľne.